Tipy na výlet v okolí Kyjova

Přes hrad Cimburk na Bunč a Velehrad

Délka: 86 km
Převýšení: 1.487 m
Čistá doba jízdy: 5 hodin prům. rychlostí 19 km/h
Pohodově: 8 hodin, bez prohlídek Cimburka, archeoskanzenu v Modré a Velehradu
Profil: kopcovitý
Povrch: asfaltové silnice a lesní silničky, u Smraďavky cca 1 km nezpevněná lesní cesta

Na tomto výletě poznáte spoustu zajímavých a krásných míst. Prvním z nich je mohutná zřícenina hradu Cimburk, který stojí v Chřibských lesích. Dostenete se k němu po silnici č.422 z Kyjova do Osvětiman. Z této silnice ale odbočíme v obci Ježov doleva, projedeme obcemi Skalka a Labuty a dostaneme se do Vřesovic.Zde po překonání krátkého prudkého stoupání odbočíme vlevo -směr chata Radost. Je to též značená cyklostezka 5150 směr hrad Buchlov. (cyklovýlet na Buchlov je ale jiná kapitola) Po této cyklostezce pojedeme  až k místu, kde se říká "u křížku". Po pravé straně je parkoviště a turistické mapy, též rozcestníky. Pozor na cykloturistické značení. Často je zde nějaký pitomec otočí. Odbočte ze silnice na parkoviště a dejte se doprava kolem otočné závory po lesní cestě do zákazu vjezdu. Po 500 m dojedete k rozcestí, kde se dáte vlevo po cyklostezce 5150. Ta vás po chvíli přivede k značené odbočce na hrad Cimburk. Rozhodně stojí za to odbočit vpravo a udělat si 1 km zajížďku k této krásné zřícenině. Platí se symbolické vstupné.
Po prohlídce hradu se vraťte na cyklostezku 5150 a sjeďte z kopce na silnici. Vyjedete u usazovací nádrže nad koryčanskou přehradou.Zde se dáte doprava a pojedete po značené cyklostezce 473. Projedete obcí Staré Hutě, kolem lyžařského areálu, přejedete nebezpečnou silnici E50 a vychutnáte si výživné stoupání na "Pěknou horu". Dojedete na rozcestí, odbočíte do prava a jedete stále po cyklotrase 473 směr "Bunč". (Je možno jet i vlevo směr "Vlčák", ale je tam nezpevněná cesta, po dešti špatně sjízdná. Zato pojedete kolem rozhledny na Brdu, což je nejvyšší vrchol Chřibů (587 m n.m). Cyklostezka 5158 vás potom dovede na Bunč také). Cyklostezka 473 vede lesem, je krásně asfaltová a tak vám to pěkně pofrčí z kopce až nad obec Salaš. Bohužel ale pracně nastoupané metry ztratíte. Nad obcí Salaš se dáte stále po 473 doleva a zase funíte do kopce až na Bunč. Zde je velká hospoda, areál pro děti, atd. Takže zasloužená polívka a pivo. Moc se ale nezdržujte, protože nás čeká další zdržení, a to zajímavý archeoskanzen Modrá.
Dostaneme se k němu po cyklostezce 5013. Doporučuji z ní zhruba po 3 km odbočit do prava na cyklostezku 5157 (ta je nově značena jako varianta" naučná stezka"cyklotrasy 5013). Pojedeme po krásné lesní asfaltové silničce bez aut a na cyklostezku 5013 se napojíme nad obcí Modrá. Pokud za obcí odbočíme vlevo, můžeme navštívit pěkný a zajímavý archeoskanzen, kde jsou vybudována obydlí, ve kterých žili lidé v období Velké Moravy. Také je zde možnost občerstvení.
Z Modré na Velehrad je to 1 km a již z dálky vidíme krásnou a mohutnou baziliku poutního chrámu. Určitě stojí za to se na tomto památném místě zdržet prohlídkou.
Z Velehradu se nabízí k návratu několik variant, ale protože už máte kopců plné zuby, pojedeme tou nejméně kopcovitou a tedy po cyklotrase Moravská vinná, která nás dovede do obce Tupesy. Vedle silnice je vybudována krásná nová asfaltová cyklostezka, takže se podle značení "Moravská vinná"nechejte vyvést z obce Velehrad a potom značení ignorujte a jeďte podél silnice po cyklostezce. V obci Tupesy opět narazíte na značení "Moravská vinná" a ta vás dovede až do Břestku. Zde se dejte doleva na pěknou, 1,5 km dlouhou Mariánskou cyklostezku, která vás dovede do Buchlovic. Další zdržení. Alespoň park Buchlovického zámku za to stojí. A vůbec celé Buchlovice jsou velmi pěkné. Z Buchlovic se dejte po silnici dle značení na "Smraďavku". Po příjezdu k malému rybníčku (po levé ruce) máte na vybranou. Buďto pojedete dále rovně kolem lázní Leopoldov po cyklotrase 5151 a dále po 5153 (je to tady moc pěkné, ale za lázněmi si dáte ještě pár pěkných kopců - tuto variantu popisuji při výletu na hrad Buchlov) nebo uhneme po silnici kolem vodní plochy přehrady Sovín doleva a po cca 100 m narazíme na odbočku do prava které nás žene  do lesa - cyklotrasy 5154 a 5152 (odbočka nebyla značena). Odbočíme a dostaneme se na nazpevněnou lesní cestu, která je pořádně do kopce a posléze se změní v cestu z betonových pražců. Netrvá to dlouho. Dojedeme k rozcestníku a my můžeme zvolit k návratu opět 2 varianty. Do prava vede trasa 5154. Vyhneme se silnici, ale je kopcovitější. Doleva s kopce vede trasa 5152. Ta nás ale vyvede brzy na silnici č.422 a přes Stříbrnice a Medlovice vede do Osvětiman. Cesta není frakventovaná, ale úzká a klikatá, bez krajnice. Takže bych ji doporučil jen o nedělích a svátcích. Jindy může být provoz aut pro cyklistu nepříjemný. Z Osvětiman nás stejná cesta dovede do Ježova a dále do Kyjova.