Tipy na výlet v okolí Kyjova

Kulkova vychytaná – „Chřibská“

Délka : 95 km
Doba jízdy: 5 hodin 35 min. (bez zastávek)
Průměrná rychlost: 18,7 km/hod
Max. nadmořská výška trasy: 537 m.n.m.
Celkové převýšení: 1.211 m
Povrch: Krásný asfalt, kousek jílu, u Cimburka šotolina
Varianta přes Brdo (587 m.n.m.):
Délka: 76 km
Max.nadm.výška: 587 m n.m.
Celkové převýšení: 889 m

O této trase lze bez obalu říci, že je „výživná“, takže nedoporučuji pro pohodový výlet s malými dětmi nebo s protivnou babou, ale je nádherná, takže doporučuji všem průměrným cyklistům, kteří chtějí poznat krásnou krajinu po perfektních asfaltových silničkách a cyklostezkách. Prostě to jde ujet úplně normálně. Dáte si sice do těla, ale budete určitě spokojeni.

Začneme v Kyjově na nádraží, kde nasednete do vlaku směr Veselí n. Mor. Já jezdím vlakem v 8.37 hod. (změna jízdního řádu není vyloučena). Jsou tam vagony pro přepravu kol a tak se v pohodě dopravíme do Uherského Hradiště, kde vystoupíme. Od nádraží se dáme po místní komunikaci doleva a jedeme pořád rovně. Jakmile dojedeme k Moravě (po parkovišti mezi činžovními domy), přejedeme řeku po železničním mostě, který je po naší levé ruce, (je tam jízdní pruh pro kola)a odbočíme doprava na Moravskou stezku č.47A.Po cca 1 km podjedeme hlavní silnici kolem plavební komory a jedeme parádní a absolutně rovný úsek kolem Baťova kanálu. Cestou míjíme hospůdky, kolem plují lodičky s turisty, prostě pohoda. Projedeme Babice, Spytihněv, Napajedla až k Otrokovicím. Doporučuji najíst se v pěkné hospůdce u cyklostezky hned za Uh. Hradištěm. Kdo to nechá až na pozdější dobu, tomu bude cestou do kopce špatně.

Kdybyste si chtěli udělat tento výlet dvoudenní, sjeďte v Otrokovicích s cyklostezky č.47, zajeďte do „Baťova“, projeďte jej až k jezeru a tam hledejte hospodu „Velký bazar“. Mám tam kamaráda a ten Vás ubytuje. V tomto případě si můžete třeba půjčit loďku a svézt se po „Baťáku“a na kole do kopce pokračovat druhý den.

U Otrokovic přejedeme most pro cyklisty a na opačném břehu Moravy odbočíme z rovinaté Moravské stezky na kopcovitou trasu Jihlava – Český těšín č.473. A té se držíme kopec nekopec. Stoupáme prudce a dlouze směr Žlutava. Příjemné je, že velká část cesty vede lesem, který nás chrání před vedrem.U hřiště na kraji obce Žlutava se dejte po silničce doleva. V obci je špatné značení, takže neuděláte chybu, když budete sledovat žlutou turistickou značku. Tu za obcí opustíte u lomu. Pojedete po silnici nad lomem (lom po pravé ruce). Dále je již cykloznačení. Po dosažení jakés takés výšky se terén vlní a dojedeme do Kostelan. Doporučuji prohlídku ranče v Kostelanech. Pěkné. A je tam restaurace. A podívejte se , jakou tam mají krytou tenisovou halu. Mnohé krajské město by mohlo závidět. Máte pocit, že už by mohly kopce skončit ? Kdepak. Vzhůru na Bunč. Tam určitě zastavíte, chrstnete do sebe několik piv nebo něčeho co teče a hodíte odpočinek. Nahlédněte dovnitř do hospody. Je tam nádherný výčepobar stylu Jelinek Vizovice.

Až se budete moci postavit a ujít pár kroků, podívejte se na rozcestník. Cyklotrasa 5158 přes Brdo (nejvyšší vrchol Chřibů 587 m.n.m.) vede po šotolinové cestě.  Na Brdu je rozhledna a určitě stojí za to. Tato trasa je kratší a paradoxně méně náročná. Napojí se na trasu 473 za obcí Staré hutě. Pozor! Odbočení doleva na trasu 473 není dobře označeno ve směru z kopce, ze kterého jedete. Takže  sledujte levou stranu lesní cesty, ať odbočku neminete. V opačném případě dojedete až k motorestu "Samota", tam se otočíte a vrátíte se cca 500 m do kopečka. Směrem do kopce už odbočku neminete. Další problematické místo je lesní křižovatka (dřevěný přístřešek se stolkem a lavicemi). Není značení, takže se dejte doprava dolů a po chvíli jste na silnici na "Stupavu".

Pokud je mokro, je lepší zvolit druhou trasu. Je to jednoduché. Držíme se stále cesty č.473. Vede nás lesem po krásné asfaltové silničce a s kopce. Paráda. Jde to tak krásně s kopce, že je to až podezřelé. A taky že ano. Z Bunče, kde jsme měli nadmořskou výšku skoro 500 m.n.m. sjedeme do nějakých 200 m.n.m a po stále krásné silničce začneme opět stoupat kolem památníku obětem salašské tragédie k „Pěkné hoře“ do výšky cca 530 m.n.m. Cesta je to krásná. Lesy v Chřibech jsou jedny z nejhezčích, které znám, tak se kochejte. Draze vystoupané metry opět ztratíme při sjezdu do obce Staré hutě. Přejedeme frekventovanou silnici E 50 (pohřebiště motorkářů) a pokračujeme do obce Stupava. Zde je lyžařský areál, kde se lyžuje leckdy i o Velikonocích. Kdo by to byl řekl. Pokračujeme po asfaltové silnici a dojedeme k vodní ploše, což je zadní „ocásek“ Koryčanské přehrady – jednoho z vodních zdrojů Kyjova. Tak tam neplivejte ani nečůrejte. Místo toho se dejte doleva dle značení na cyklostezku č.5150.Odbočka není značená, až po chvíli v lese. Poznáte ji podle betonových svodidel vlevo, na kterých je napsáno, že se tady nemá parkovat. Cesta je šotolinová a pro změnu vede do kopce. Místy stoupá prudce, ale stoupání není dlouhé, tak klid. Už vydržíte. Po cca 1 km stoupání doporučuji odbočit dle značení vlevo a navštívit krásnou zříceninu mohutného hradu Cimburk, který by se už dávno rozpadl, nebýt party nadšenců, která jej po mnoho let opravuje a udržuje při životě. Vzdejte jim dík a přispějte symbolickým vstupným. Z Cimburka se vrátíme na značenou cyklostezku 5150 a pokračujeme kolem pískovcového útvaru „Kozel“, kde určitě uvidíme nějaké horolezce,dále kolem Klimentských rybníčků, až do Vřesovic. Tam se dáme na křižovatce doprava směrem na Kyjov. Doleva je to taky na Kyjov, ale o 1 km dále. Vlnící se asfaltová silnička nás nenechává na pochybách, že Chřiby jsou stále vedle nás, takže žádná nudná rovina.

Dobře se dívejte kolem. Krajina je nádherná ! Zvlněná pole s mnohými remízy a stromořadími  přecházejí do svahů Chřibů, po kterých se plazí vinohrady střídané zahrádkami a ovocnými sady, až se vkliňují do nádherných smíšených Chřibských lesů. Projel a prošel jsem už leccos, ale tahle scenérie mě vždycky dostane.

Cestou narazíme na Kyjovskou vinařskou stezku a sice u drůbežárny zvané Josefínský dvůr. Dáme se po ní doprava a pokračujeme cca 1,4 km až se napojíme na asfaltovou silnici, která nás dovede přes Moravany a Kostelec až do Kyjova. Cestou si ještě povšimněte krásných Moravanských sklepů, které se ukáží v zářezu po pravé straně silnice.

A pak už „U Kulky“ večeře a radegastová smršť. Bo „gdo něchlasta Radegasta, je cyp a basta“.

Ps: Po vyslovení tohoto hesla obsluze a prokazatelném absolvování výše uvedené trasy na kole, máte pivo zdarma.

Krásný cykloden.

KULKA.

Poslední aktualizace 7/2019

Kulkova vychytaná – „Chřibská“ Kulkova vychytaná – „Chřibská“ Kulkova vychytaná – „Chřibská“ Kulkova vychytaná – „Chřibská“ Kulkova vychytaná – „Chřibská“ Kulkova vychytaná – „Chřibská“ Kulkova vychytaná – „Chřibská“ Kulkova vychytaná – „Chřibská“ Kulkova vychytaná – „Chřibská“